חנוך לנער על פי דרכו: ואם הוא סורר?
לפי הכתוב, ילד שסורר ומורה, לא שומע להוריו, מתחצף ומתמרד - עונשו סקילה. העונש הקשה ביותר מארבעת עונשי המוות במקרא. לרגום ילד בכיכר העיר? גם לחז"ל היה קושי עם זה והם מצאו לכך פתרון
לפי הכתוב, ילד שסורר ומורה, לא שומע להוריו, מתחצף ומתמרד - עונשו סקילה. העונש הקשה ביותר מארבעת עונשי המוות במקרא. לרגום ילד בכיכר העיר? גם לחז"ל היה קושי עם זה והם מצאו לכך פתרון
בתלמוד מובא סיפור המאיר באור קשה את מצוות "עגלה ערופה" שבפרשתנו. תחרות ריצה על כבש המזבח של שני כוהנים ובלהט התחרות שולף האחד מהם סכין ודוקר את חברו. המשך המדרש מראה מה באמת היה חשוב להם, ואי אפשר שלא לחשוב על הקיץ האחרון שלנו
לפני הכניסה לארץ כועס משה על השבטים שלא רוצים להיכנס לכנען ופוגעים במורל העם. רק אחרי שהם נשבעים שיצטרפו למלחמה, משה מתרצה. כיום יש שבטים שלא לוקחים חלק במשימת הגנת המולדת. מה הם יסבירו למשה? כיצד הם עומדים לפני אלוהים במשפט על ההשתמטות שלהם?
השבוע ציינו את יום השנה למותו של בנימין זאב הרצל, יהודי עם חזון שנאמר עליו לא פעם כי מזלו שנפטר לפני שהתחיל החלק המעשי של הציונות. בפרשה אנו לומדים על שני סוגי מנהיגים אלו עם החזון ואלו עם המעשה
גם אנחנו מקנאים בתרבות העמים ומאמצים חלקים של תרבותם. האם זה מגיע ממקום של בטחון עצמי ויכולת להשראה הדדית? או האם יש כאן התבטלות, קינאה ומצב שיכול להידרדר לקנאות ולרצחנות?
כילד, לא הבנתי את "חטא המרגלים", שלחתם אותם להביא מודיעין. הם נסעו, הסתכלו, עשו עבודה יסודית, סיפרו את האמת ואז מענישים אותם. רציתם שישקרו? העמים בכנען אכן חזקים. למה העונש? הבעיה היא כמובן בפרשנות ולא במידע
בסוף הפרשה מובא סיפורה של מרים שמדברת על האישה הכושית שלקח משה. העניין לא ברור, האם ציפורה אשת משה היא כושית? האם לקח אישה אחרת? ומה הבעיה עם צבע עורה? אביא קצת מהפירושים שניתנו, ואולי אתם, הקוראים, תבינו דבר מתוך דבר
בפרשתינו מסופר על טקס קשה של אישה הנחשדת ע"י בעלה שבגדה בו - "אישה סוטה". גם 2000 שנה אחרי חורבן המקדש, ההיררכיה בין איש ואישה קיימת גם בישראל של היום. מוסד הנישואין הוא אולי היסוד והראשית של כל חברה אנושית. טקס הנישואין חייב להיות שוויוני
בספר במדבר מתחילה להתרקם מערכת של עם מגובש היכול לעמוד באתגר כיבוש הארץ וההתיישבות בה. מגילת רות מציגה יעד זה: דמות החברה שתיבנה בעתיד על יסוד הערכים שהעם קיבל ממשה. עוד יהיו מעידות רבות בדרך, אך יש כאן הצבת חזון ויעד, גם לעתיד הממשי וגם לעתיד לבוא
כולנו, מסתכלים סביבנו ותוהים: למה הרשעים מצליחים, נהנים, מתעשרים, שמחים וצוחקים על כולנו, ואילו הצדיקים, האנשים הצנועים עושי החסד, נותרים עלובים ונרמסים. מדוע אין להם תגמול נראה לעין? זוהי השאלה הקשה של האמונה, המתח הבלתי פתור, הקושי שלא מניח
השנה היא שנת שמיטה. המסורת הגלותית והממסד הרבני הצליחו לקחת עיקר מרכזי בתורה, ולהפוך אותו לצרה לחקלאים ישראלים שמנסים לשרוד מול יבוא זול וממסד אטום. מנגנוני הכשרות שמטעם, גוזרים קופון על גבי הצרכן הישראלי שאין לו מושג למה וכמה הוא משלם על הכרובית מירדן
פרשת השבוע - אמור. התעדכנו על זמני כניסת השבת ויציאת השבת וגם משהו קצר על פרשת השבוע (אחרי האיור של הדלקת הנרות). שתהיה שבת של שלום ושלווה
המסורת שלנו הלכה דרך ארוכה מהסקילה באבנים בשער העיר. ועדיין, היום יש בתי מדרש שמבקשים לחדש את בית המקדש, כולל הפולחן הקדום של הקרבת הקורבנות. ובתי מדרש אחרים הפועלים לחידוש וריענון, והמשך תהליך ההתאמה של המסורת היהודית, למציאות החיים המשתנה
הפרשה שלנו היא דוגמא נפלאה לדינמיות של התרבות ולצורך של המסורת להתחדש כל הזמן תמיד. איסור גילוי העריות הוא הטאבו החמור ביותר של החברה האנושית. זה איסור חמור שקיים כנראה בכל תרבות אנושית המוכרת במחקר האנתרופולוגי. אבל משכב זכר? למה זה חטא חמור כל כך?
יום העצמאות עבור יהודי חילוני שכמותי, הוא מועד חגיגי ושמח. אבל יש הרגשה של משהו חסר. אולי תוכן וסמל, עניין שיהיה אפשר לחוות באופן יותר מעמיק. אבל בסך הכל, 67 שנים זה פסיק בהבניה תרבותית של עם עתיק השב לארצו. זה עוד יבוא, ואם עוד לא מחר אז מחרתיים
פעם, כשרק התחלתי לעסוק בפרשות השבוע, דילגתי על הפרשות הקשות הללו. מה כבר יש לי להגיד על טומאת נידה או על צרעת? ואז לימד אותי אחד המורים הוותיקים בבינ"ה שגם צרעת היא חלק מהמסורת שלי ושגם עם טומאת הנידה אני חייב להתמודד
בימי המקרא בני ישראל הקריבו קורבנות בפסח, היום כבר לא. על מנת שיוכלו להתקיים - דת ותרבות חייבות להיות גמישות ודינמיות ולהתאים את חוקיהן להווה, כדי שהתרבות תשמר גם בדורות הבאים ובעיקר כדי שיהיה לנו מה להגיד לבנינו
ספר ויקרא עושה הבחנות על הבחנות. יוצר הפרדה והיררכיה בין בני אדם שונים. מודיע וקובע זמנים ומועדים, ויוצר הבחנה בתוך המרחב הפיזי. זוהי פרקטיקה דתית נטו, והדברים שהם "צו" עוד ישתנו במסע הארוך מהמדבר אל הארץ המובטחת
פרשת השבוע - ויקרא. התעדכנו על זמני כניסת השבת ויציאת השבת וגם משהו קצר על פרשת השבוע (אחרי האיור של הדלקת הנרות). שתהיה שבת של שלום ושלווה
מה יכול להיות רחוק יותר מהוויית חייו של אדם החי בחברה המודרנית של ימינו מאשר הקרבת קורבנות? ומהו בעצם קרבן? אם נברר את משמעות המלה העברית "קרבן", נבין משהו על הצורך הזה של בני אדם להקריב קורבנות
פרשת השבוע: ויקהל-פקודי. התעדכנו על זמני כניסת השבת ויציאת השבת וגם משהו קצר על פרשת השבוע. שתהיה שבת של שלום ושלווה
עבור רבים נישוק מזוזה משמש ביטוי לאמונה. יאיר גרבוז ביטל אותם וביטא פילוג תרבותי שלא נותן מקום ל"אחר". הממשלה החדשה תבין כי אחדותו של עם ישראל היא משימה לאומית?
התורה האלוהית נשארה בשמיים והלוחות האנושיים שכתב משה הם עשרת הדיברות האנושיות. אלה הם הדברים המציאותיים המכוונים לעם קשה עורף, לחיים האנושיים
כל מי שלבש פעם מדים בחייו מכיר את ההרגשה - ללכת ברחוב עם מדים, תג יחידה ודרגות יוצר מיד הרגשה ייצוגית של "להיות חלק ממשהו". לא סתם נותנת התורה דגש ופירוט רב על בגדי הכהונה
סיפור בריאת העולם מתואר בתורה בבפרק אחד בלבד, ואילו תאור בניית המשכן תופס חלק עצום מספר שמות, חמש פרשות שלמות - בלי פרופורציה בכלל. ומדובר אחרי הכל במשכן זמני, במדבר. אם כן, למה תיאור ארוך כל כך? למה זה חשוב? מהו בדיוק המשכן?
איך משה "מתווך" לעם של עבדים רעיון אמורפי כל כך ודורש מהם ציות מלא? איך "מצע הבחירות" איתו הוא בא אל העם, אמורים לגרום לאנשים העייפים שבתחתית הר סיני "לשים את הפתק הנכון בקלפי"? ערן ברוך עונה
המתקפה העכשווית של "חילוני הבית היהודי" על "המחנה הציוני" בטענה כי "אינם ציונים", מצביעה על הפניית עורף מהציונות הלאומית המקורית, חושפת התרפסות מביכה ואבסורדית מול הדתיות הלאומית המשיחית
משה רבנו מהווה מודל מנהיגותי שיושב על המתח בין העם למנהיגו. בין מנהיג שמפחד מכח ההמון לזה שלוקח אחריות. בנט חווה השבוע משבר כזה. האם יוביל את מפלגתו לדרך חדשה ביחד איתם או יגלה שנשאר שם לבד?
כיצד מתיישבת החתירה לחופש בחירה יחד עם התערבות בשיקול הדעת של פרעה וענישתו. מה הכוונה המדויקת של הפסוק: "אני הכבדתי את לבו"? ערן ברוך שואל ועונה
בני ישראל העבדים לא עוסקים ברוח, הם משועבדים לעבודה הקשה. העבדות היא מהותם. נקודה. האם יקשיב עם העבדים למשה ואהרון? האם ישנה אפשרות של גאולה? האם אנחנו פתוחים לאפשרות של גאולה בעצמנו - כל אחד ואחת מאיתנו?
"אהיה אשר אהיה", הפסוק שמאפשר את ריבוי הפנים והשמות של היהדות אז היום ולעולם. זה אותו יסוד בתרבות שלנו המאפשר לקהילה החסידית, הקונסרבטיבית, הדתית לאומית והחילונית, להתפלל לאל שהוא שונה ומשותף
למרות הצפייה שיוסף יסדר ג'ובים בשלטון למשפחתו, וישלב אותם בסיפור ההצלחה הכלכלי, הוא לא מכניס אותם לבורסה המצרית ולא מערבב אותם בסיפור ההצלחה שלו. הוא עושה כאן הפרדה
יהודה מלמד אותנו שהמילה "אחריות" נושאת בחובה את המילים אח ואחים ובעת ובעונה אחת את המילה אחר ואחרות. האם מנהיגנו שהולכים לבחירות מודעים למשמעות המילה?
התעוזה הנשית של תמר מזכירה לי את המאבק של נשים חרדיות, שנפתח בימים האחרונים. ח"כ מוזס קבע כי "לא יהיו נשים בפוליטיקה". האם הוא קרא את פרשת השבוע על מעשה תמר? האם יהיה מסוגל לומר צדקה ממני?
חברי מועצת העם החליטו לקרוא למדינה החדשה - ישראל. בשם זה גלום קונפליקט פנימי - "כי שרית עם אלוהים ועם אנשים, ותוכל". האם הם כיוונו למשמעות המילה? מדינת ישראל יכולה להתמודד רוחנית ופנימית מול השסע העמוק בזהותה הלאומית?
יעקב אבינו, בנימין זאב הרצל וגםחנה סנש חלמו חלומות שהשפיע על חייהם וחיינו. צריך לדעת לחלום לא לאבד תקווה ואם נרצה ונדע לחלום, אולי עוד תהיה כאן דמוקרטיה וחברת מופת ושלום
היום במדינת ישראל יש ציבור שלם של לומדים שלא למדו כמונו את פרשת השבוע. הם לא לוקחים אחריות. הם לומדים באוהל ואחרים עובדים, אחרים מפרנסים, אחרים שומרים ואחרים נלחמים ומתים בעבורם
כאשר מציעים לאברהם חלקת אדמה בחינם, הוא לא לוקח אותה אלא קונה. והארץ לא תהייה ירושה לעם ישראל בדרך של גזל או גניבה או ספק גניבה.לא כך נוהגים היום יהודים במקרים רבים, כמו למשל ביהודה ושומרון
אברהם בחר לבנות תרבות המבוססת על קרבן בהמה ושבר מסורת של קרבן אדם. רבי יוחנן בן זכאי, שבר את מסורת הקורבנות והמיר אותה בתפילה ולימוד. ויצחק רבין בחר לשבור את מסורת העימות ולפנות אל דרך השלום. ואז קם עליו יהודי גס וחשוך ורצח אותו. האם יש לנו דרך חזרה?
דינו של הבן הסורר - הוצאה להורג לאור היום בסקילה. במילים אחרות, ילד קטן אשר אינו מקשיב בכיתה, מקלל את הוריו, שותה וודקה ומעשן - יסקל למוות. מצווה אשר ללא ספק הייתה מזעזעת את "סופר נני". למזלנו, חז"ל הבינו כי מצווה זו כבר איננה מתאימה לזמנם הקדום
פרשיית המין בקריית-גת היא מקרה נוסף בשרשרת אירועים, סכסוך במועדון שהוביל לדקירה, התעללות מינית קבוצתית של בני נוער ועוד. רוב המקרים התרחשו בבי"ס חילונים. האם יש קשר?